Herhangi bir iletkene doğru akım uygulandığında iletken sabit bir manyetik alan meydana getirir. N ve S kutuplarından oluşan bu sabit manyetik alan etki alanı içerisindeki iletken cisimlere mıknatıslık etkisi gösterir. N kutbundan S kutbuna doğru meydana gelen bu kuvvete manyetik akı denir. Doğru akım motorlarında da asenkron motorlarda olduğu gibi duran kısım stator, dönen kısım ise rotordur.
Stator makinanın dış kısmında kalan duran kısımdır. Stator, ana ve yardımcı kutuplar ve bu kutupların üstündeki sargılardan meydana gelir. Makinadaki sargılar doğru akımla beslenir. Doğru akım motorlarında kutuplar, manyetik alanın oluştuğu kısımdır. Makinanın çapına, büyüklüğüne ve devir sayısına göre farklı sayıda kutuplar olabilir. Stator kutupları elektromıknatıs veya mıknatıstır. Ana kutuplarının üzerindeki sargılara uyarma sargıları denir.
Endüvi (rotor), iletkenleri taşıyan ve gerilim indüklenen kısımdır. Rotor milinden mekanik enerji alınır ve rotor mıknatıs alanında döner. Rotor sargıları bir çift kollektör halkası ile DC güç kaynağına bağlanır. Rotor sargılarından akım aktıkça Lorentz yasasına göre sargılarda bir elektromanyetik kuvvet oluşur. Bu şekilde manyetik alana ve elektromanyetik kuvvet maruz kalan rotor sargılarında hareket sağlanır. Kollektör DC motorlarda endüviye gerilim iletilmesini sağlayan kısımdır. Statorda üretilen alternatif akım kollektör tarafından doğrultulur ve kollektör üzerine temas eden fırçalar sayesinde dış devreye iletilir.
DC motorların asenkron motorlara göre en büyük dezavantajı bakım ihtiyacının ve arıza oranının fazla olmasıdır. Bunun nedeni fırça - kollektör takımı sık sık kısa devreye ve arkların oluşmasına sebep olur. Bu da asenkron motorların öne çıkma sebeplerinden biri olmuştur. DC motorlar temelde fırçalı ve fırçasız olmak üzere ikiye ayrılır. Fırçasız DC motorlar ise şönt, seri ve kompound olmak üzere kendi arasında 3 farklı tür barındırır.
Stator makinanın dış kısmında kalan duran kısımdır. Stator, ana ve yardımcı kutuplar ve bu kutupların üstündeki sargılardan meydana gelir. Makinadaki sargılar doğru akımla beslenir. Doğru akım motorlarında kutuplar, manyetik alanın oluştuğu kısımdır. Makinanın çapına, büyüklüğüne ve devir sayısına göre farklı sayıda kutuplar olabilir. Stator kutupları elektromıknatıs veya mıknatıstır. Ana kutuplarının üzerindeki sargılara uyarma sargıları denir.
Endüvi (rotor), iletkenleri taşıyan ve gerilim indüklenen kısımdır. Rotor milinden mekanik enerji alınır ve rotor mıknatıs alanında döner. Rotor sargıları bir çift kollektör halkası ile DC güç kaynağına bağlanır. Rotor sargılarından akım aktıkça Lorentz yasasına göre sargılarda bir elektromanyetik kuvvet oluşur. Bu şekilde manyetik alana ve elektromanyetik kuvvet maruz kalan rotor sargılarında hareket sağlanır. Kollektör DC motorlarda endüviye gerilim iletilmesini sağlayan kısımdır. Statorda üretilen alternatif akım kollektör tarafından doğrultulur ve kollektör üzerine temas eden fırçalar sayesinde dış devreye iletilir.
DC motorların asenkron motorlara göre en büyük dezavantajı bakım ihtiyacının ve arıza oranının fazla olmasıdır. Bunun nedeni fırça - kollektör takımı sık sık kısa devreye ve arkların oluşmasına sebep olur. Bu da asenkron motorların öne çıkma sebeplerinden biri olmuştur. DC motorlar temelde fırçalı ve fırçasız olmak üzere ikiye ayrılır. Fırçasız DC motorlar ise şönt, seri ve kompound olmak üzere kendi arasında 3 farklı tür barındırır.
Yorumlar
Yorum Gönder