Servo motorlar, bir mekanizmada geri besleme sinyalleri ile kontrol elemanı olarak görev yapan elektrik motorlarıdır. Operatörün komutlarını yerine getirirler. Bu komutlar hız veya konum olabilir. Servo motorun komutları uygulayabilmesi için bir servo sürücüye ihtiyacı vardır.
Servo sürücüler, doğru akım sürücü ve alternatif akım sürücü olmak üzere ikiye ayrılır. Doğru akım sürücüler PWM sinyalleri ile çalışan sürücülerdir. Artırımlı enkoder veya tako jeneratör ile geri besleme yapılır. Alternatif akım servo sürücü ise sinüzoidal darbe genişlik modülasyonu ile çalışır. Hall sensör veya çözümleyici artırımlı enkoder ile geri besleme yapılır. AA servo sürücüler, DA sürücülerine göre daha yüksek performansa sahiptir ve daha pahalıdır.
Sürücü kendisine gönderilen bilgileri motora iletir. Pozisyonun uygunluğu, hızın doğru olup olmadığı geri besleme elemanları ile kontrol edilir. Geri besleme elemanlarının gönderdiği bilgiler ;
1 ) Resolver veya Sin - Cos Enkoder
2 ) Mutlak pozisyon ölçümü gereksinimi
3 ) Artırımlı enkoder yüksek hız çalışması
4 ) Resolver veya enkoder düşük hız çalışması
5 ) Artırımlı enkoder doğruluk
6 ) Resolver yüksek sıcaklıkta çalışma
Servo sürücülerde Profibus, interbus, fieldbus ve CAN haberleşme protokollerini kullanırlar. Her üretici kendine özel haberleşme protokolünü kullanır. Farklı tipteki sürücülerin haberleşmesi gerektiğinde protokol dönüşümü yapılır. Protokol dönüşümü ara bağlaşım elemanlarından ISO / OSI katmanlı yapının ikinci katında işlev gören " KÖPRÜ " ile gerçekleştirilir.
Aynı üretim hattında birden çok sürücünün birbirleriyle haberleşmesi gerektiğinde her bir bilgi için hat çekmek yerine seri iletişim kullanılır. Buna seri haberleşme denir. Paralel haberleşmeye göre daha ekonomiktir.
BUS sisteminde ise bir Master sürücü ve Slave sürücüler bulunur. Bu sistemde slave sürücüler farklı istasyonlardaki giriş/çıkış verilerini ana merkeze göndermek için kullanılan yardımcı birimleri ifade eder. Bu sistemde sürücülerin birbirleriyle haberleşmesine gerek kalmaz.
Servo sürücüler, doğru akım sürücü ve alternatif akım sürücü olmak üzere ikiye ayrılır. Doğru akım sürücüler PWM sinyalleri ile çalışan sürücülerdir. Artırımlı enkoder veya tako jeneratör ile geri besleme yapılır. Alternatif akım servo sürücü ise sinüzoidal darbe genişlik modülasyonu ile çalışır. Hall sensör veya çözümleyici artırımlı enkoder ile geri besleme yapılır. AA servo sürücüler, DA sürücülerine göre daha yüksek performansa sahiptir ve daha pahalıdır.
Sürücü kendisine gönderilen bilgileri motora iletir. Pozisyonun uygunluğu, hızın doğru olup olmadığı geri besleme elemanları ile kontrol edilir. Geri besleme elemanlarının gönderdiği bilgiler ;
1 ) Resolver veya Sin - Cos Enkoder
2 ) Mutlak pozisyon ölçümü gereksinimi
3 ) Artırımlı enkoder yüksek hız çalışması
4 ) Resolver veya enkoder düşük hız çalışması
5 ) Artırımlı enkoder doğruluk
6 ) Resolver yüksek sıcaklıkta çalışma
Servo sürücülerde Profibus, interbus, fieldbus ve CAN haberleşme protokollerini kullanırlar. Her üretici kendine özel haberleşme protokolünü kullanır. Farklı tipteki sürücülerin haberleşmesi gerektiğinde protokol dönüşümü yapılır. Protokol dönüşümü ara bağlaşım elemanlarından ISO / OSI katmanlı yapının ikinci katında işlev gören " KÖPRÜ " ile gerçekleştirilir.
Aynı üretim hattında birden çok sürücünün birbirleriyle haberleşmesi gerektiğinde her bir bilgi için hat çekmek yerine seri iletişim kullanılır. Buna seri haberleşme denir. Paralel haberleşmeye göre daha ekonomiktir.
BUS sisteminde ise bir Master sürücü ve Slave sürücüler bulunur. Bu sistemde slave sürücüler farklı istasyonlardaki giriş/çıkış verilerini ana merkeze göndermek için kullanılan yardımcı birimleri ifade eder. Bu sistemde sürücülerin birbirleriyle haberleşmesine gerek kalmaz.
Yorumlar
Yorum Gönder